Strani

petek, 8. maj 2015

Vabilo


Prvi povojni plakati so jasen prikaz zanosa in popolne predanosti novim časom in novim nalogam. Konec vojne je napovedal čase, ko je osvobodilna oblast pri razglašanju novih skupnih vrednot masovno pričela z uporabo najmočnejšega  in najpomembnejšega propagandnega orožja, plakata. Začela se je nova doba v zgodovini slovenskega oblikovanja in prav prvi povojni plakati so bili nujni  koraki, ki so vodili k poznejšemu razcvetu slovenskega plakata.
Tema svobode in prihajajočih svobodnih volitev je bila hvaležna vsebina tudi ambicioznejšim domačim oblikovalcem. Oblikovno zgodnji povojni politični plakati vzpostavljajo vizualni jezik, ki se je kasneje pod vplivom socrealistične likovne umetnosti in ilustracije, razvil v novo vizualno govorico. Za predstavljene povojne plakate je značilno, da so podpisani in so odlični obrtni izdelki tiskarn.
Današnji gledalci na te, v primerjavi z današnjimi, »velike« plakate, ne gledamo izključno kot na izdelke z natančnim namenom, ampak kot na delčke naše zgodovine in sevda razvoja specifičnega likovnega jezika neke dobe in ideologije. Danes povojne plakate vidimo bolj kot podobe iz preteklosti, kot ostro prepoznavno politično usmerjanje. Povojni plakat je bil univerzalen komunikacijski sistem, ki je kot pomemben dejavnik krepil politiko države in ideologijo. Kombinacija slike in kratkega inventivnega sporočila je imala izključno funkcijo prenašanja uradnih propagandnih sporočil. V povojnem obdobju plakat zaživi v velikih formatih, z katerih zrejo junaške postave tako značilne za prepričevalni izraz socialističnega realizma., ki slika realnost združeno z njeno socialno perspektivo.
Kot današnji gledaleci na te plakate pogosto gledamo z nostalgijo po časih, ki jih morda niti nismo poznali. To so bili časi Jugoslavije, povojne izgradnje in napredka, časi bratstva in enotnosti delavskega razreda. Njihova naloga je bila vzbuditi želje po drugačnem življenju in usidrati v ljudeh zavest o prihajajočem boljšem vsakdanu, o moči posameznika na skupni poti. Vendar predstavljeni volilni plakati neposredno nagovarjajo prav slovenskega volilca, vse Slovence, preko slovenskih oblikovalskih imen. Domači politični povojni plaskat je bil zamišljen kot mobilizacijsko in agitacijsko sredstvo, se pravi je izključno predmet politične komunicije. Kaže tudi na na živo likovno izročilo, ki se navezuje na domačo socialno angažirano umetnost dvajsetih in tridesetih let.



Ni komentarjev:

Objavite komentar