sreda, 23. marec 2016

MARIBORSKI ŽELEZNIŠKI MOST 1846-1866-2016




Kmetijske in rokodelske novice, 17.09.1845, str. 151
Prvotno lesen, premostitveni objekt na reki Dravi, zgrajen med  letoma 1844 in 1846, na progi Južne železnice med Dunajem in Trstom, je bil predalčne konstrukcije tipa Howe zasnovan po načrtih inženirja Carla viteza Ghege. Poleg gospodarske funkcije je služil  zbliževanju razdalj in združevanju  ter povezovanju mest in ljudi. V dvajsetih letih je dvotiren most postal dotrajan in ni zmogel zadostiti potrebam svojega časa, zato je uprava Južne železnice po lastnih načrtih v manj kot dveh letih zgradila novega in ga 16.2. 1866  predala v uporabo. 
Večer, 10.4.1971, str. 2.


















Leseno konstrukcijo so zamenjali za elegantno in širšo triločno kovinsko konstrukcijo na kamnitih podpornikih. Most je veljal za  največji in najlepši rečni  železniški most  v Habsburški monarhiji. Med drugo svetovno vojno je doživljal dramatične trenutke od miniranja, nagle vzpostavitve prometa s strani okupatorja do zavezniškega bombardiranja. Po vojni je bil, med letoma 1948 in 1950, obnovljen v nespremenjeni obliki. Z nadaljnjimi popravili in sanacijami  je konstrukcija mostu kot del tehniške dediščine,  bila deležna posebnih skrbi in vzdrževanja.  

Železniški most kot  javni spomenik zrcali kulturni in gospodarski razvoj in je hkrati  
Johann Vincenz Reim: Mesto z jugozahoda, 23. junija 1847, kolorirana jedkanica, 
zasebna zbirka Primoža Premzla, Maribor
nosilec zgodovinskega sporočila o znanju in tehnični kulturi 19. stoletja. S svojo mogočnostjo, obliko in simbolno sporočilnostjo prevzema tako ustvarjalca kot  opazovalca. Kot sestavni del mariborske podobe na vzhodu je  bil  vse od izgradnje, sredi  19. stoletja, do današnjih dni motiv mnogih vedutnih in fotografskih upodobitev. In ta eden najmogočnejših objektov v mestu Maribor letos praznuje 150 let svojega obstoja.


UKM, Zbirka drobnih tiskov
UKM, Zbirka drobnih tiskov
Mariborski železniški most je največji in najstarejši ohranjeni železniški most v Sloveniji.  Od leta 1992 je zaščiten kot spomenik lokalnega pomena in vpisan v register nepremične kulturne dediščine RS.
 
Tokratna razstava Mariborski železniški most 1846-1866-2016 obeležuje 170 let prvotnega lesenega mostu in 150 let jeklenega železniškega mostu. V Likovnem razstavišču UKM so na ogled postavljene fotografske podobe mostu,  priznanih fotografov, z naslovom Fotoportret mostu.


Zmago Jeraj: Iz serije Megle, 1973, črno-bela fotografija, Moderna galerija Ljubljana 


Branimir Ritonja, Iz serije Pogled ptice, 2006, barvan fotografija, Zbirka drobnih tiskov, UKM

 O železniškem mostu preko reke Drave govori tudi oddaja Marka Radmiloviča s preprostim naslovom: »Most!«


http://radioprvi.rtvslo.si/2016/03/most/

Ni komentarjev:

Objavite komentar