torek, 19. maj 2015
petek, 15. maj 2015
petek, 8. maj 2015
Vabilo
Prvi povojni
plakati so jasen prikaz zanosa in popolne predanosti novim časom in novim
nalogam. Konec vojne je napovedal čase, ko je osvobodilna oblast pri
razglašanju novih skupnih vrednot masovno pričela z uporabo najmočnejšega in najpomembnejšega propagandnega orožja,
plakata. Začela se je nova doba v zgodovini slovenskega oblikovanja in prav
prvi povojni plakati so bili nujni
koraki, ki so vodili k poznejšemu razcvetu slovenskega plakata.
Tema svobode in
prihajajočih svobodnih volitev je bila hvaležna vsebina tudi ambicioznejšim
domačim oblikovalcem. Oblikovno zgodnji povojni politični plakati vzpostavljajo
vizualni jezik, ki se je kasneje pod vplivom socrealistične likovne umetnosti
in ilustracije, razvil v novo vizualno govorico. Za predstavljene povojne
plakate je značilno, da so podpisani in so odlični obrtni izdelki tiskarn.
Današnji
gledalci na te, v primerjavi z današnjimi, »velike« plakate, ne gledamo
izključno kot na izdelke z natančnim namenom, ampak kot na delčke naše
zgodovine in sevda razvoja specifičnega likovnega jezika neke dobe in
ideologije. Danes povojne plakate vidimo bolj kot podobe iz preteklosti, kot
ostro prepoznavno politično usmerjanje. Povojni plakat je bil univerzalen
komunikacijski sistem, ki je kot pomemben dejavnik krepil politiko države in
ideologijo. Kombinacija slike in kratkega inventivnega sporočila je imala
izključno funkcijo prenašanja uradnih propagandnih sporočil. V povojnem obdobju
plakat zaživi v velikih formatih, z katerih zrejo junaške postave tako značilne
za prepričevalni izraz socialističnega realizma., ki slika realnost združeno z
njeno socialno perspektivo.
Kot današnji
gledaleci na te plakate pogosto gledamo z nostalgijo po časih, ki jih morda
niti nismo poznali. To so bili časi Jugoslavije, povojne izgradnje in napredka,
časi bratstva in enotnosti delavskega razreda. Njihova naloga je bila vzbuditi
želje po drugačnem življenju in usidrati v ljudeh zavest o prihajajočem boljšem
vsakdanu, o moči posameznika na skupni poti. Vendar predstavljeni volilni plakati
neposredno nagovarjajo prav slovenskega volilca, vse Slovence, preko slovenskih
oblikovalskih imen. Domači politični povojni plaskat je bil zamišljen kot
mobilizacijsko in agitacijsko sredstvo, se pravi je izključno predmet politične
komunicije. Kaže tudi na na živo likovno izročilo, ki se navezuje na domačo
socialno angažirano umetnost dvajsetih in tridesetih let.
Naročite se na:
Objave (Atom)